در دنیای امروز تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای جای خود را به نوع دیگری از تبلیغات داده است.
امروزه تبلیغات و بازاریابی بخشی ضروری از دنیای تجارت را تشکیل میدهد. اگر محصولی خوب یا خدماتی مفید و کارآمد در اختیار داشته باشید، باید از هنر چگونگی فروختن آن نیز برخوردار باشید.
آژانسهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که که استفاده از روشهای مدرن را در دستور کار تبلیغاتی خود قرار داده اند و از ایدههایی که واقعا جدید و مبتکرانه هستند در تبلیغات خود استفاده می کنند. تبلیغات روزنامهای و آگهیهای تبلیغاتی ورقهای دیگر کارآیی ندارند.
چگونه تبلیغ کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟
خیلی از ما فکر می کنیم که تبلیغات به خودی خود می بایست منجر به افزایش فروش شود اما این تفکر تا چه حد صحیح است؟
اگر بخواهیم صادق باشیم باید این طوربگوییم که تبلیغاتی که بدون برنامه ریزی و خود به خود منجر به افزایش فروش شود کاملا به صورت اتفاقی این نتیجه را رقم زده است.
حتما این جمله را شنیده اید که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است اما آیا هر نوع تبلیغاتی سرمایه گذاری است؟ مسلما خیر! تبلیغات بدون برنامه ریزی یک پروسه ی به هم پیوسته ی هزینه براست که با قطع آن کسب وکار دچار مشکل اساسی خواهد شد.
در این جا منظور از برنامه ریزی یک طرح منسجم وجامع از راه های تبلیغاتی، اهداف، مخاطبین، نتایج مورد انتظار، راه های سنجش نتایج، رسانه های مورد استفاده، هزینه ها، مدت زمان هر یک از برنامه های تبلیغاتی و… است .
در یک برنامه ریزی تبلیغاتی شما باید ابتدا مخاطبین واهداف تبلیغات را مشخص کنید قرار است پیام تبلیغات خود را با چه کسانی در میان بگذارید؟ واین پیام قرار است چه تاثیری روی آن ها بگذارد؟ به طور مثال یک فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی بهداشتی را در نظر بگیرید مخاطبین این وب سایت کسانی هستند که بیشتر از باقی افراد به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند. بیشتر این افراد در جامعه ما بانوان هستند. یک فروشگاه اینترنتی آرایشی و بهداشتی می تواند انواع واقسام محصولات را داشته باشد. تعداد بسیار بالایی از برندها وکالاهای مختلف. مسلما نمی توان همه ان ها را در یک برنامه تبلیغاتی (به جز در همکاری در فروش) به مخاطبین معرفی کرد مثلا فرض کنید که این برنامه تبلیغاتی همزمان با فصل تابستان آغاز خواهد شد .
محصولات مناسب این فصل بیشتر ضد افتاب ها و ضد تعریق ها هستند پس مشخص شد که می خواهیم چه چیزی را به مخاطبانمان معرفی کنیم .
مطمئنا بهترین رسانه برای تبلیغات یک فروشگاه اینترنتی خود وب سایت ها هستند اما چه وب سایت هایی برای این تبلیغات مناسب هستند مسلما وب سایت هایی که کاربران آن ها بانوان فارسی زبان هستند.
اما قبل از خرید تبلیغات در این وب سایت ها می بایست که یک مورد را در نظر بگیرید؛ قرار است چه میزان هزینه کنید و چه چیزی به دست آورید ؟
آیا هدفتان از تبلیغات صرفا فروش محصولات یا خدمتتتان است ؟
آیا می خواهید که جایگاه در ذهن مشتریان بسازید؟
آیا قصد دارید برند سازی کنید ؟(برنامه تبلیغاتشان بخش از برنامه برندینگ شماست؟)
بسته به پاسخ هایتان به این سوال بودجه ی تبلیغات، نحوه ی تبلیغات، اینکه کدام وب سایت را برای تبلیغات انتخاب کنید شعارهای تبلیغاتی، گرافیک وسایر موارد مربوطه به انعطاف پذیر و قابل تغییر هستند.
بهتر است تا برای هر وب سایت جدای از اندازه بنرهای تبلیغاتی، سناریوی متناسب با کاربران آن در نظر بگیرید. یعنی سعی کنید که یک بنر تبلیغاتی را در همه وب سایت ها استفاده نکنید .
یک لیست از وب سایتهای هدف برای تبلیغات تهیه کنید. برای این کار می توانید از وب سایت های گوگل و الکسا استفاده کنید.
پس از انتخاب وب سایت ها و تطبیق با بودجه ای که در نظر گرفته اید تبلیغات را منتشر کنید. این نکته را فراموش نکنید که حتما با مدیران وب سایت هایی که می خواهید در آن ها تبلیغات داشته باشید، ارتباط برقرار کنید. در این ارتباط هم می توانید قیمت مناسب تری بخواهید و هم از پتانسیل کاربران یک وب سایت اطلاعات بیشتری کسب نمایید. اطلاعات بیشتر باعث می شود تا پیش بینی هایتان به نتایج واقعی نزدیک تر باشند.(درهر موردی داشتن اطلاعات بیشتر برگ برنده محسوب می شود وشما را به موفقیت نزدیک تر می کند).
قبل از انتشار تبلیغات، امکاناتی را به وجود بیاورید که بتوانید نتیجه ی هر تبلیغ را به صورت جداگانه بررسی وتحلیل نمایید. اینکه چه تعداد کاربر از چه وب سایتی واز طریق کدام بنر ویامتن تبلیغاتی وارد کدام قسمت از وب سایت شما شده اند و به کدام صفحات سرزده اند اطلاعات مفیدی است که می تواند شما را در ارائه بهترین خدمات به کاربران (مشتریان) وهمچنین داشتن بهترین برنامه های تبلیغاتی کمک کند.
برای این بررسی ها می توانید از ابزار گوگل آنالیز استفاده نمایید. البته این ابزار در حال حاضر برای آی پی های ایران غیر فعال است و باید با استفاده از امکانات تغییر آی پی از آن استفاده نمایید.
روش و تکنیک های تبلیغات
برای تبلیغات تکنیک های متفاوت و متنوعی وجود دارد که اکنون برای تبلیغات محصولات و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. در اینجا برخی از جدیدترین و داغ ترین گرایشهای تبلیغاتی که به شهرت بسیاری در جهان دست پیدا کردهاند بیان می کنیم. بسیاری از روش های تبلیغاتی جدید نتیجه پیدایش اینترنت و برخی دیگر تنها ایدههایی ناب و اصیل هستند که تبلیغات رسانه ای فعلی را به روش هایی بسیار جذاب و برجسته تبدیل کردهاند.
انواع متفاوتی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که برخی از آنها هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند. مانند تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری، تبلیغات پیکسلی، تبلیغات وبلاگی، تبلیغات کلیدواژه ای و در نهایت تبلیغات موقعیتی نیز نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی هستند.
اکنون به توضیح برخی از این روش های نوین می پردازیم:
تبلیغات بنری مبتنی بر وب
همانطور که تبلیغات بیلبوردی پیش از این در جاده ها مورد استفاده قرار میگرفت نوع مشابه این تبلیغات در فضای مبتنی بر وب مطرح است. آیا تا به حال به نوارههای تبلیغاتی که در بالای صفحات وب در حین کار و مطالعه ظاهر می شود دقت کردهاید؟ این نوارهها در حقیقت همان بنرها هستند.
بنرهای مبتنی بر وب یا بنرهای وبی معمولا با استفاده از تصاویر و یا برنامه جاوا و یا هر برنامه چندرسانه ای و انیمیشنی دیگر ساخته می شوند. بنرهای وبی معمولا به صفحات وبی لینک میشوند که با محتوای وب سایت های موجود ارتباط دارند.
تبلیغات دسته سیار موسیقی
این نوع تبلیغات مساله خاصی نیست اما یک تکنیک تبلیغاتی پروپاگاندا است که هدف آن متقاعد کردن کاربر است به خرید یک محصول با این ابزار که اشخاص دیگر نیز از این محصولات استفاده می کنند و این کار به نفع صاحب برند است و بنابراین به هر قیمتی که شده او تمایل دارد که این کار را انجام دهد. اجرای این نوع تبلیغات یا همان پروپاگاندا، کاربر و مصرف کننده را وادار می کند که حداقل در مورد خرید محصول مورد تبلیغ اندکی فکر کند و از نظرات دیگران درباره این محصول با اطلاع شود و در انتها خود نیز به یکی از اعضای باند تبلیغ کننده آن محصول تبدیل شود.
تبلیغات این گونه ای در حقیقت یک استراتژی است که بر اساس روانشناسی مصرف کننده انجام می شود بنابراین تکنیکی موثر است که می تواند در هر رسانهای چه به صورت چاپ شده، الکترونیک یا پخش گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.
تبلیغات تشویقی
تبلیغات تشویقی و ترغیبی عبارت است از استفاده از آیتمهای هدیهای تبلیغاتی یا رویدادهای رسانه ای ترغیبی و تشویقی که به جلب توجه عمومی کمک بسیاری میکند و روشی است موثر برای تبلیغات.
توزیع هدایای تبلیغاتی و تشویقی یک تکنیک تبلیغاتی است که میتواند خلاقیت و نوآوریهای بسیاری را داشته باشد و در عین حال بسیار موثر و کارآمد باشد.
قدردانی و پشتیبانی
آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنرپیشهای مانند کیانا ریوز یک بار در برخی از تبلیغات اجرا شده برای فروش محصولات کورن فلکس شرکت کرد؟ آیا این کار مزیتی برای آن شرکت به حساب می آمده است؟ به وضوح مشخص است که پاسخ به این سوال مثبت است. به طور قطع حمایت و پشتیبانی یک هنرپیشه یا هنرمند معروف می تواند دلیلی کافی برای برخی مشتریان باشد که حتی برای یک بار هم که شده محصول مورد پشتیبانی آن هنرمند یا شخصیت برجسته را امتحان کنند. نوع دیگری از این تکنیک تبلیغاتی مقوله ای است که تبلیغات غیر مستقیم و نهفته نام دارد. این نوع تبلیغات به استفاده از نامهای برندها یا محصولات واقعی در فیلم ها یا سریالها و برنامههای تلویزیونی می پردازد و به طور غیر مستقیم آن محصولات و برند ها را تبلیغ می کند.
تبلیغات پوششی و جایگزین
برخی قوانین ملی کشورهای مختلف تبلیغ محصولات مخدر مانند خوردنیهای الکلی و یا دخانیات را ممنوع کردهاند. به همین سبب بسیاری از برندهای پوششی به وجود آمدند که با تکنیکی خاص تنها به تبلیغ و ترویج نام برندی پوششی می پردازند که به نوعی یادآور محصولات برندی است که تبلیغ آنها ممنوع اعلام شده است.
تبلیغات پیکسلی
تبلیغات پیکسلی نوع جدیدی از تبلیغات اینترنتی است که در آن هزینه تبلیغات بر اساس تعداد پیکسلهایی که آن تبلیغات اشغال میکند محاسبه میشود.
این نوع تبلیغات از اواخر سال ۲۰۰۵ رونق گرفت و وارد انواع تکنیک های تبلیغاتی شد. در آن سال یک دانشجوی بریتانیایی با نام «الکس تیو» وب سایتی را ایجاد کرده بود و نام آن را «صفحه اصلی میلیون دلاری» گذاشته بود. در این صفحه تبلیغ کنندگان میتوانستند فضای تبلیغاتی را خریداری کنند و بهای این فضا بر اساس پیکسلهای اشغال شده برای آن تبلیغات محاسبه میشد به طوری که برای هر پیکسل یک دلار پرداخت می شد و محدودیت یک میلیون پیکسلی نیز در این فضا وجود داشت. علاوه بر گزینه های مبتنی بر فضا که از سوی وب سایتهای میزبان ارائه میشد گزینه دیگری نیز وجود داشت که در آن از نسخه پیکسلی خودت آن را انجام بده استفاده شده بود که این اطمینان را ایجاد می کرد که اشخاصی که شناختی از سیستم پیچیده تبلیغات پیکسلی ندارند می توانند در وب سایتهای خود بدون هیچ مشکلی و سردرگمی از این تکنیک استفاده کنند. برخی از پرمصرف ترین و رایج ترین نسخههای پیکسلی DIY نسخه میلیون پیکسل و نسخه تبلیغات پیکسلی GPix است.
تبلیغات موقعیتی
آیا تا بحال به این نکته توجه کردهاید که چگونه گوگل تبیلغاتی را تولید میکند که به دامنه مباحث جستجو شده توسط شما ارتباط دارد؟
یا اینکه اخیرا به تبلیغات گوگلی که درسرویس پست الکترونیک گوگل در کنار ایمیل های شما نمایش داده میشود توجه کردهاید؟
نخستین سرمایهگذاری سایت گوگل در حوزه این نوع تبلیغات که تبلیغات موقعیتی و مبتنی بر موقعیت نامیده می شود با نام حالت تبلیغاتی گوگل[۳] انجام شد. تبلیغات موقعیتی یکی از انواع بسیار هدفمند و تخصصی تبلیغات در فضای بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغات توسط سیستمهای خودکار و مبتنی بر محتوای مشاهده شده توسط یک کاربر خاص انتخاب شده و برای کاربر به نمایش گذاشته میشود. سیستم های خودکار، متن وب سایت مورد مشاهده کاربر را از لحاظ کلیدواژه ها اسکن می کنند و تبلیغاتی را که با محتوای مورد استفاده کاربر هماهنگی داشته باشد را برای کاربر ارسال می کنند. بسیاری از موتورهای جستجو نیز از تبلیغات موقعیتی برای نمایش تبلیغات هماهنگ با محتوای مورد جستجوی کاربر بر روی صفحات نتیجه جستجوی وی استفاده میکنند. پس از آغاز این کار برای اولین بار توسط گوگل سایتها و موتورهای جستجوی دیگری چون یاهو و مایکروسافت نیز این کار را انجام دادند.
تبلیغات کلیدواژهای
تبلیغات کلیدواژهای[۴] همان نوع تبلیغاتی است که با نام تبلیغات پولی به ازای هر بار کلیک کردن[۵] یا تبلیغات هزینهای به ازای هر بار فعالیت نیز شناخته میشود. با وجود اینکه یاهو نخستین شرکتی بود که در این نوع تبلیغات سرمایهگذاری کرد اما برنامه تبلیغات کلیدواژهای گوگل پس از آغاز عرضه به محبوبیت بسیار بیشتری دست پیدا کرد. برخی از موتورهای جستجوی مشهوری که این نوع تبلیغات را ارائه میکنند، عبارتند از یاهو!، مرکز تبلیغاتی مایکروسافت، Miva و Look Smart.
تبلیغات وبلاگی
بعضی از اشخاص هنوز هم گمان میکنند که یک وبلاگ چیزی نیست جز یک ژورنال آنلاین، اما واقعیت اکنون چیز دیگری را نشان میدهد. به علت محبوبیت بسیار زیاد وبلاگها، تبلیغ کنندگان به طور هوشمندانهای از این وبلاگها به عنوان تبلیغاتی کارآمد و ابزارهای بازاریابی استفاده میکنند. وبلاگهای شرکتی روش و ابزاری بسیار عالی برای شرکتهایی هستند که از طریق اینترنت به مشتریان خود دسترسی دارند. وبلاگهای تبلیغاتی اغلب از تکنیکهای بازاریابی موتورهای جستجو استفاده میکنند که دستیابی به نتیجههای بهتر را در فضای وب تضمین میکنند.
تبلیغات حمامی
انتخاب این نام برای نوعی از تبلیغات که شاید چندان مورد توجه فعالان حوزه تبلیغات قرار نگرفته است شاید اندکی تعجب برانگیز باشد. تبلیغات حمامی چیزی نیست جز نصب تبلیغات در فضاهای عمومی تعبیه شده برای استراحت مردم. تحقیقی انجام شد که در آن از یک گروه از مردم که این مکانهای استراحت عمومی را مشاهده میکردند مورد سنجش قرار گرفته بودند و از آنها پرسیده شد که آیا به تبلیغات نصب شده در آن مکانها توجه میکنند یا خیر، و جالب توجه اینکه درصد بالایی از این اشخاص اظهار کرده بودند که این تبلیغات بسیار مورد توجه آنها قرار می گیرد.
بدین ترتیب میتوان به این نتیجه گیری رسید که مردمی که در این استراحتگاه ها حتی برای مدتی کوتاه درنگ میکنند مخاطبان هدف بسیار خوبی برای این نوع تبلیغات هستند. البته این نوع تبلیغات هنوز جایگاه خود را در میان تبلیغ کنندگان پیدا نکرده است اما در آینده با پی بردن به مزایای این نوع تبلیغات، به تبلیغاتی بسیار کارآمد و موثر تبدیل خواهد شد.
تبلیغات موبایلی
گرچه دریافت تبلیغات از طریق تلفن همراه می تواند بعضی اوقات بساری آزاردهنده باشد و حالت مزاحمت را به خود بگیرد اما آمار و ارقام منتشر شده نشان دهنده آن است که تبلیغات موبایلی یکی از موثرترین انواع تبلیغات به شما می رود. اغلب اوقات تبلیغ کنندگان به اطلاعاتی حاوی شماره موبایل مشتریان فعلی و بالقوه خود دسترسی دارند یک پیام کوتاه بر روی تلفن همراه به ندرت از سوی مخاطب نادیده گرفته می شود و بنابراین می توان چنین روشی را روش یا ابزار تبلیغات و بازاریابی بسیار موثری به شمار آورد.
تبلیغات از طریق روابط عمومی
حفظ و توسعه روابط عمومی مناسب، ابزار بازاریابی مهمی برای شرکتهایی است که به دنبال حفظ تمایل و علاقمندی کارمندان خود و هم چنین مشتریان خود هستند. این نوع تبلیغات نه تنها راهی برای مطرح کردن شرکت در ملاء عام و اجتماع است بلکه روشی است بسیار عالی برای ایجاد و حفظ تصویر و هویتی ویژه از برند شرکت در دید مخاطبان و مشتریان. بدین ترتیب روابط عمومی ابزار تبلیغاتی مهمی است که از سوی برخی از شرکت ها برای دستیابی به سرمایه گذاران بهتر، کارمندان حرفه ای تر و مهمتر از آنها، مشتریان بالقوه و بالفعل مورد استفاده قرار می گیرد.