داشتن یک وب سایت در دنیای امروز امری ضروری و الزامیست . یک وب سایت خوب فاکتور بسیار مهمی برای جذب بازدیدکننده است.

در اینجا اشاره به نکاتی خواهیم کرد که باعث می شوند سایت ما صفت خوب را به خود بگیرد.

۱- دامنه‌ی خوب

یک دامنه ی خوب بهترین راه به یاد ماندن است. نام دامنه ای مناسب است که بیان کننده موضوع سایت باشد و کاربر در صورت جستجو موضوع سایت شما، نام دامنه را سریع به یاد آورد. به کار بردن کاراکترهایی به جز حروف در نام دامنه کاری اشتباه می باشد چرا که یک مبحث مهم در سئو نام دامنه می باشد و بکار بردن اعداد و کاراکترهای خاص در نام دامنه باعث می شود در جستجوها رتبه مناسبی کسب نکنید.

شاید فکر کنید استفاده از حروف کوچک و بزرگ در نام دامنه تفاوتی ندارد ولی باید بگوییم اینطور نیست و حروف کوچک در جستجو ها رتبه بالاتری کسب می کنند.

۲- لوگو

شاید به نظر زیاد مهم نباشد اما در اصل خیلی مهم است.لوگوی شما معرف سایت شماست. سایت بدون لوگو معنا ندارد زیرا لوگوی سایت به عنوان نشانی از سایت شما در همه جا خواهد بود و همیشه زمانی که یک بازدید کننده لوگوی شما را در سایتی دیگر میبیند سایت شما را به یاد می آورد. لوگوی طراحی شده برای شما باید یا دارای یک بار معنای خاص مرتبط با موضوع سایت شما باشد و یا باید به اندازه ای خاص باشد که بتوان تفاوت آن را حتی وقتی که با موضوع سایت مرتبط نیست احساس کرد.

۳- طراحی خوب

شما برای تاثیر گذاشتن بر روی بیننده، فرصت بسیاری کمی دارید و شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا در این مدت کم، بازدیدکننده را به کاربر یا مشتری خود تبدیل کنید. کم هستد کسانی که فقط محتوا برایشان مهم باشد و بعد از محتوا سراغ شکل ظاهری می روند. بعد از رفتن به یک سایت جدید، برای بسیاری از ما مهم این است که در نگاه اول، سایت جذبمان کند. اگر کاربران سایت شما را خسته کننده، سر در گم کننده و تکراری ببینند دیگر به سراغ سایت شما نخواهند آمد.

نحوه طراحی، شکل ظاهری، رنگ‌های مورد استفاده از مهم ترین عوامل مورد توجه برای کاربران هستند. وقتی کاربری برای اولین بار در سایت ما خواهد دید این است که به سرعت با چشم های خود به دنبال ایده های مورد نظر خودشان هستند، بنابراین سایت شما باید از نظر ظاهری و طراحی گویا و عاری از هرگونه مطلب اضافی باشد.

هماهنگی سایت شما با تمامی مرورگرها، موضوعی است که باید روی آن دقت کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر طراح سایتی، سازگاری و یکپارچگی وب سایتش، با تمامی نسخه‌های مرورگرهاست! مطمئن باشید شخصی حاضر نمی‌شود فایرفاکس و یا اپرا را ترک کند، تنها به این دلیل که وب سایت شما با آنها هماهنگ نیست!

۴- دسترسی آسان

برای این امر باید در راه اندازی سایت خود سوالات زیر را پاسخ دهید تا باعث گیج شدن کاربر نشوید:

من میخوام یک مطالب را پیدا کنم چه کار کنم؟ کجا سرچ کنم؟ کدام بخش؟

در طرف دیگر قضیه وارد یک سایت میشوید هزاران لینک و سایدبار در پیش روی شماست کاربر وقتی اینها را ببینید کاملا گیج میشود حالا فکر کنید چیزی که بازدید کننده به دنبال آن است در آخر همه باشد آخرین دسته بندی شما آن چیزی باشد که بازدید کننده میخواهد که در این صورت باعث می شود کارر سایت شما را ترک کند و دیگر آنرا باز نکند.

دسترسی آسان به تمام صفحات وب سایت برای دست یافتن بازدید کنندگان به محتوای دلخواه موضوعی است که به موتورهای جستجو در دانستن اینکه کدام محتوا از نظر مدیر وب سایت اهمیت دارد، کمک می کند. با وجودی که نتیجه جستجوی گوگل بر اساس سطح و میزان بازدید صفحات لیست می شوند اما نقش هر صفحه از وب سایت را برای نمایش هر چه بیشتر نقش آن درک می کند و به آن اهمیت می دهد.

همچنین وب‌سایت خوب باید دارای این قابلیت باشد که در همه دستگاه ها اعم از تبلت، موبایل و سایزهای مختلف مانیتور قابل دسترس و استفاده باشد.

۵-  با کاربران خود در ارتباط باشید

نظرخواهی از کاربران بهترین نمونه ی این موضوع است هر چند وقت یک بار نظر کاربران خود را در مورد سایت و یا موضوعات دیگر مورد سوال قرار دهید و براساس همان نظر سنجی یک پست بنویسید و به بررسی کلی بپردازید حتی سعی کنید در پست خود از چند نظر به طور خاص اسم ببرید و آنها را نقد و بررسی کند در این صورت کاربر میفهمد که شما واقعا برای او ارزش قائل هستید و نظر او در نتیجه شما یک بازدید کننده ی ثابت و همیشگی به دست می آورید.

۶- کاربردپذیری

تعریف کاربردپذیری این است که کاربر در هنگام ورود به وب سایت ما همان چیزی را بیابد که انتظارش را دارد.برای کاربردپذیری بیشتر، تا می‌تونید همه چیز رو ساده کنید.

منظور از سادگی این است که کاربر بتواند به راحت ترین شکل به اهداف خود دست یابد بهتر است به جای هدر دادن تمرکز کاربر با محتوا یا قابلیت‌های غیرضروری و غیرمرتبط، تمرکز وی را روی موضوع اصلی حفظ کنیم. بنابراین وب‌سایت خوب باید به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده باشد و سادگی بدین معنا نیست که سایت زیبا نباشد!

۷- بهینه سازی برای موتور‌های جستجو (SEO)

اگر وب‌ سایتی تمامی ویژگی‌های ذکر شده در بالا را داشته باشه اما کاربران نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند،  برای صاحب سایت هیچ منفعتی نخواهد داشت. یکی از مواردی که یک وب ‌سایت خوب باید داشته باشد این است که توسط موتورهای جستجو دیده شود. یعنی به گونه ای نوشته شده باشد که کاربران محصول یا خدمات  شما را در موتورهای جستجو نظیر Google، Yahoo، Bing و غیره براحتی بیابند.

۸- محتوای سایت

محتوای سایت باید بهینه سازی شده و به روز باشد محتوا صرفا به معنای نوشتار نیست بلکه علاوه بر متن شامل صوت، ویدئو، عکس، پوستر، اینفوگرافیک و سایر فایل‌ها می‌شود.

۹- بروز رسانی و پشتیبانی

بروز رسانی سایت در واقع به معنای نگهداری و پشتیبانی سایت است. این بدین معناست که محتویات وب سایت با مطالب جدید جایگزین گردد و این امر به‌ طور مستمر ادامه یابد. در کنار تغییر یا ویرایش مطالب بحث مدیریت و بهینه سازی نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.