سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

CMS مخفف Content Management System می باشد به معنای سیستم نرم افزاری ای است که به کمک آن محتوا مدیریت می شود. این سیستم ها یک برنامه نرم افزاری روی سرور هستند و به مدیر وب سایت اجازه هر تغییری را بدون نیاز به طراحی مجدد سایت، می دهد. البته این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم های مدیریت محتوا می باشد.

سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایت‌های اینترنتی به‌ شمار می‌آید. طراح اولیه سایت یکبار سیستم CMS را طراحی میکند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب میکند حالا شما براحتی میتوانید صفحات مورد نظر خود را به سایت خود اضافه کنید و آنها را براحتی ویرایش کنید و سایت خود را به نحوی حرفه ای مدیریت نمایید.

سیستم مدیریت محتوا

امروزه بیشتر سایت هایی که در طول روز آن ها را مرور میکنیم از سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنند برخی از این سیستم ها پولی و بعضی دیگر رایگان هستند.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا (cms)، نسبت به طراحی سایت اختصاصی عبارت اند از:

  1. صرفه‌جویی در زمان ایجاد و به روزرسانی وب سایت ها : در حالی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماه ها به طول می انجامد قراردادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید . این صرفه جویی در زمان، محرک بسیار خوبی برای طراحی وب سایت شما با یک نرم افزار مدیریت محتوا یا cms است.
  2. پشتیبانی مطمئن تر: با توجه به اینکه طراحی وب سایت های اختصاصی، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می شود و برای سایرین کاربردی ندارد، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند لذا نمی توانید تجارت خود را بر این اساس پایه ریزی نمایید. این در حالی است که شرکتهای طراحی وب سایت که صاحب سیستم های مدیریت محتوا می باشند، با تعداد زیادی مشتری مواجه اند که قبلا برای ایشان از این نرم افزار استفاده نموده اند. طبیعتا این شرکتها می بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند تا شانس باقی ماندن در بازار پر رقابت امروز را داشته باشند.
  3. انعطاف‌پذیری بیشتر: سیستم های مدیریت محتوا ، بسیار انعطاف پذیرتر از وب سایت های خاص منظوره اند، چرا که تیم های تحلیل یک سیستم مدیریت محتوا، می بایست انواع وب سایت های قابل راه اندازی با نرم افزار را در نظر گرفته و راهکارهایی را پیشنهاد کنند که طی آن پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی با ترکیب قابلیت های نرم افزار، قابل پیاده سازی باشد. لذا می بایست از مستندات , آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.
  4. امنیت بالاتر وب‌ سایت: با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده است، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد، ارتقاء قابلیت ها و افزایش امنیت آن است.
  5. شما می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می نمایید: وقتی شما از یک شرکت طراح سایتی می خواهید تا وب سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی دانید نهایتا نتیجه تلاشهای انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می پروراندید. این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوا یا cms انجام می دهید، می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می کنید. بنابراین به جای تصمیم گیری انتزاعی و بدون نگرش، می توانید یکی از نرم افزارهای مدیریت محتوای موجود را انتخاب کنید.
  6. وجود مستندات، راهنما و آموزش کافی: شرکت های طراحی وب سایت های اینترنتی، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود مستنداتی را فراهم می آورند تا مدیران وب سایت های اینترنتی با مراجعه به این راهنماها بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی شرکت طراح سایت، وب سایت اینترنتی خود را مدیریت نموده و محتوای وب سایت را آپدیت نمایند، اما داستان برای یک وب سایت اختصاصی به شکل کامل متفاوت بوده و تیم برنامه نویسی فرصت زیادی برای تولید محتوای مستنداتی که صرفا در یک وب سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد، نخواهند گذاشت.

یک CMS چه امکاناتی دارد؟

طیف وسیعی از امکانات مدیریت محتوا در CMS های مختلف وجود دارد. اکثر CMS ها در نسخه های مختلف و با قابلیت های متفاوت به بازار عرضه می شوند. البته قابلیت به روز کردن اطلاعات در همه مشترک است اما قابلیت ویژه دیگری دارند که با قیمت های مختلف به شما پیشنهاد می شود.

امکانات سیستم مدیریت محتوا وردپرس

برخی از این قابلیت ها عبارتند از:

  1. مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تأیید اطلاعات
  2. چند زبانه بودن
  3. ایجاد نقشه سایت داینامیک
  4. امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی
  5. ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات کاربران
  6. بهینه سازی تصاویر آپلود شده
  7. ایجاد و به روز کردن متا تگ ها
  8. امکان جست و جو در مطالب سایت
  9. امنیت بیشتر
  10. گزارش آمار بازدید از صفحات
  11. و …