سئو چیست؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که مخفف آن SEO  و به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد.

سئو را مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها می توان تعریف کرد. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد. فرآیند سئو به راحتی قابل پیاده سازی نمی باشد و نیازمند دانش و علم پیش زمینه ای می باشد و از آنجا که الگوریتم های موتورهای جستجو دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبه بندی سایت ها می باشند و مدام در حال تغییر هستند، مهندسین سئو وظیفه بروز نگه داشتن اطلاعات را خواهند داشت.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی را در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نمی شود و مزایای سئو در دراز مدت باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان می شود.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:
  1. بالا رفتن میزان بازدید از سایت
  2. ایجاد برندینگ
  3. افزایش ترافیک سایت
  4. بالا رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو
  5. افزایش فروش محصولات
  6. تبلیغات

کاربرد کلمات کلیدی در بالا بردن رنکینگ

متغیرهای مورد توجه موتورهای جستجو

متغیرهای زیادی برای اینکه بتوانید در موتورهای جستجو رتبه ای کسب کنید و رنک سایت خود را بالا ببرید دخیل هستند که به دو دسته کلی عوامل داخلی و خارجی سایت تقسیم می شوند.

عوامل داخلی سایت:
  1. Discribtion یا  metatags
  2. آدرس Url سایت
  3. عنوان سایت (Title site)
  4. کلمات کلیدی
  5. چگالی کلمات کلیدی (نسبت کلمه کلیدی به کل لغات متن)
  6. استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H1,H2,H3 و …
  7. استفاده از تگ Alt در عکس های مورد استفاده در سایت
  8. میزان نزدیکی و فاصله کلمات
  9. موقعیت کلمات کلیدی در صفحه (هر چی اول تر بهتر)
  10. بکار بردن کلمات بصورت Bold , Italic ، زیر خط دار و ….
  11. میزان تطابق با زبان HTML
  12. حجم کل صفحه
  13. تعدد صفحات سایت
  14. تعداد لینک ها به سایت های خارجی و لینک های داخلی
  15. استفاده از علامت “ “ برای کلمات کلیدی
  16. یکتا بودن کلمات کلیدی نسبت به سایر سایت ها
  17. میزان تازگی و بروز بودن مطالب سایت
  18. نگارش و املای درست محتوا
عوامل خارجی سایت:
  1. تعداد لینک ها به سایت های دیگر
  2. رنک سایتی که به آن لینک داده ایم
  3. متن لینک وارد شده
  4. تعداد دایرکتوری هایی که شما در آن حضور دارید
  5. آدرس IP سایت
  6. مدت زمان لود شدن و بارگذاری سایت
  7. مدت زمان گرفتن دامنه (۵ سال تا ۱۰ سال)
  8. آخرین زمان واکشی موتور از سایت
  9. تعداد صفحاتی که خزنده موتور جستجو آنها را پیمایش کرده است
  10. سرعتی که خزنده صفحات سایت را پیمایش کرده است
  11. استفاده ار نتایج آنالیتیک
  12. اشتراک در شبکه های اجتماعی

آنالیز کلمات کلیدی چیست؟

سئو و بهینه سازی وب سایت تحت تاثیر زیاد کلمات و عبارات کلیدی است. تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی توسط طراحان وب سایت و سئوکاران در مراحل ساخت وب سایت صورت می گیرد.

اولین قدم برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی این است که بدانید کاربران کسب و کار شما را با چه کلماتی می شناسند و جستجو می کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم ساعتی را برای نصب گوگل آنالیتیک و طریقه کار با آن اختصاص دهید و با نصب کدهای Google Analytics بر روی سایت خود آمار در حال رشد وب سایت خود را مشاهده کنید.

راه دیگری برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای سایت شما وجود دارد و آن استفاده از Google Trends می باشد. شما می توانید با این سرویس فوق العاده کلمات کلیدی مد نظر خود و زاییده طوفان فکری خودتان را آنالیز کنید و سپس ببینید که بیشترین و مرتبط ترین کلمه یا عبارت کلیدی که از سوی کاربر در موتورجستجو گوگل جستجو می شود کدام است.

آنالیز و تحلیل سایت

آنالیز و تحلیل سایت

ارزش کلمات کلیدی

ارزش کلمات و عبارات کلیدی بر اساس رقابتی که بر روی آن کلمه کلیدی وجود دارد مشخص می شود. مطمئناً رقابت بر روی کلمه “طراحی سایت” در جستجوی کلمه فارسی آن در ایران فوق العاده بیشتر از کلمه “طراحی بروشور” است. پس بهینه سازی این کلمه در موتورهای جستجوگر حتماً سخت تر و نیاز به کار بیشتری دارد.
اگر وب سایت شما به رتبه های بالای نتایج موتورهای جستجوگر بر روی کلمات کلیدی با ارزش و پر رقابت برسد، مطمئن باشید که میزان سود دهی آن افزایش چشمگیری خواهد داشت و به نسبت تعداد جستجو کلمه کلیدی انتخابی در طول یک ماه کاربران بیشتری وب سایت شما را خواهند دید.

پس از آنالیز کلمات کلیدی و انتخاب کلید واژه ها

پس از تحلیل و آنالیز کلمات کلیدی و انتخاب آنها، زمان استفاده از آنهاست، محتوای آن صفحه از وب سایت را بنویسید و سپس برگردید و عملیات بهینه سازی کلمات آنالیز شده را انجام دهید.

بخاطر داشته باشید که استفاده زیاد از کلمات کلیدی ریسک زیادی است و احتمال جریمه شدن را در پیش دارید. تعادل درست در انتخاب تعداد کلمات کلیدی و چگالی آن بسیار مهم است در غیر اینصورت شما اسپمرهستید، استفاده از تعداد متعادل کلید واژه ها شما را در رادار گوگل نگه خواهد داشت. از آنها یک تا دو درصد استفاده کنید منظور چگالی کلید واژه است.

اگر مطلب شما بیشتر از اینکه برای کاربران نوشته شود برای موتورهای جستجوگر نوشته شود، هر دوی آنها یعنی هم موتورهای جستجوگر و هم کاربران، وب سایت شما را جریمه خواهند کرد.